Beti Ogarnia 👩‍💻 Cyfrowa Mama
  • Strona główna
  • Blog
  • Współpraca
    • Szkolenia
    • Cyfrowy newsletter dla mam
  • O mnie
  • Podcast
Zaktualizowano:15 maja, 2023 przez Beti Ogarnia cyfrowa mama

Moje dzieci w Classroom

W czasie epidemii Covid-19 wszyscy nagle, w większym stopniu niż do tej pory, przenieśliśmy się do rzeczywistości cyfrowej… ze wszystkim od kupowania artykułów spożywczych począwszy po weekendowe imprezy… okazało się, że wiele spraw można załatwić w ten sposób…

Dla mnie to było zaskakujące – bo o ile w pracy mogłam to sobie wyobrazić o tyle życie prywatne opieram na kontakcie z ludźmi… jeśli spotkacie kiedyś kobietę pchającą wózek z uśmiechem i pod byle pretekstem zagajającą rozmowę to będę ja 🙂

Do sieci trafiły też nasze dzieci – zwłaszcza te z obowiązkiem szkolnym. Różnie to wyglądało w szkołach. Na pewno w wielu przypadkach problemem była dostępność do sprzętu czy internetu, a pewnie w niektórych powstał problem jak to ogarnąć na poziomie szkoły… Jak przekazywać materiały, jaką platformę wybrać?

Classroom – co to takiego i jakie ma funkcje

Nasze dziecko trafiło do Classroom – zatem do jednej z usług oferowanej jako element GSuite for Education proponowanej przez Google. Ja byłam zachwycona tą decyzją, bo od wielu lat korzystam z produktów Google (poczta, kalendarz i wiele innych) aby być bardziej zorganizowaną.

Classroom znałam wcześniej, z ciekawości lubię „rozklikiwać” różne aplikacje więc i tą miałam wstępnie rozpoznaną, a dodatkowo w kontekście nauczania dziecka nabrała ona więcej barw i wartości. 

Classroom umożliwia funkcjonowanie dziecka jak w klasie szkolnej. I to jest właśnie najtrafniejsze porównanie – classroom jest odpowiednikiem klasy szkolnej, a klasa to miejsce, gdzie dziecko przebywa z nauczycielem. Classroom pozwala zająć się zarówno sprawami merytorycznymi (lekcje, zadania), organizacyjnymi (ogłoszenia, gazetka szkolna itp) czy takimi, które pozwalają budować relacje między uczniami czy z nauczycielem.

Znalezione obrazy dla zapytania classroom google logo

Zalety Classroom:

  • prostota – moja córka w 3 klasie dawała sobie radę z wysyłaniem prac (a można to robić na wiele sposobów – od wysłania pliku po zdjęcie pracy, czy nawet nagrania z wypowiedzią); wierzę, że przy budowaniu prostych treści czy zadań, wklejania grafik i atrakcyjnych linków można zbudować “łatwo klikalne” centrum edukacyjne nawet dla zerówkowicza;
  • mobilność – classroom jest dostępny zarówno w wersji desktopowej jak i mobilnej; moje dziecko korzystało głównie na laptopie i tablecie, a ja miałam zainstalowaną aplikację u siebie w telefonie; kiedy dostawałam powiadomienie o nowych materiałach – dbałam o to by córka sprawdziła co tam pojawiło się nowego

  • planowanie pracy – Classroom pokazuje jakie zadania są do oddania i w jakim terminie, przypomina jakie zadania trzeba wykonać; w ten sposób możemy pomóc dziecku zaplanować pracę – czy zajmuje się tym, co najpilniejsze czy może zaczyna projekt, który będzie wymagał dodatkowych czynności przygotowawczych; aplikacja ma synchronizację z kalendarzem dlatego pozwala rozłożyć obowiązki w kontekście innych zajęć dziecka czy całej rodziny:

  • dostęp dla rodzica – rodzic może uczestniczyć w edukacji dziecka “w cieniu” – pomagając mu przy technikaliach, planowaniu pracy czy dopilnowaniu terminów, ale już nie w czytaniu, powtarzaniu itp:
    takie rozwiązanie rekomenduję dla dzieci młodszych (kiedy rodzic ma wgląd do aplikacji); dla starszych można ustawić rodziców jako “aniołów stróżów” – wystarczy poprosić administratora o taką możliwość: wtedy rodzice dostają cotygodniowe podsumowanie z postępów, zadań itp na e-mail;

  • niezależność od czasu – zadania i treści z Classroom można wykonywać/czytać w dowolnym momencie, niezależnie od lekcji online; można czytać materiały wielokrotnie z każdego miejsca (np na tablecie na kanapie, na laptopie przy biurku czy na mamy smartfonie w kolejce do lekarza); to okazało się szczególnie ważne podczas nauczania zdalnego – siadaliśmy do lekcji, gdy była ku temu sposobność (dostępny sprzęt, czas, spokojne miejsce);

  • organizacja komunikacji z nauczycielem – w Classroom jest kilka kanałów komunikacji – począwszy od “strumienia” gdzie można rozmawiać z uczniami, zostawiać ogłoszenia (działa to trochę jak “feed facebooka”) po komentarze pod poszczególnymi materiałami czy zadaniami; można także prowadzić indywidualną dyskusję pod oddanym zadaniem (komentarze prywatne); ostatecznie można skorzystać z maila w Classroom;
    odciąża to nauczycieli, rodziców i uczniów z zalewu maili na te tematy; nie czarujmy się – jako dorośli nierzadko nie ogarniamy sprawnie swojej poczty elektronicznej, a wymaganie tego od dzieci czy przeciążonych nauczycieli jest zbyteczne;

  • możliwość zastosowania nowych metod pracy – Classroom ułatwia sięgnięcie po materiały dostępne online – filmy, prezentacje czy inne zasoby edukacyjne (est tego sporo do odnalezienia w sieci) w sposób uporządkowany i zróżnicowany (podpinając do konkretnych tematów lekcji, projektów czy terminów); pomaga zastosować też np. metodę „odwróconej klasy” czy przygotowywanie przez uczniów prac projektowych czy prezentacji;

Ja porównuję Classroom dokładnie do klasy w szkole – my jako rodzice wiemy gdzie dziecko się uczy i skąd ma materiały. Na co dzień nie musimy tam wchodzić, uczestniczyć w lekcji ani sprawdzać co tam się dzieje, chyba że dziecko lub nauczyciel poprosi o pomoc (np. w zakupieniu dodatkowych materiałów).

W trakcie edukacji zdalnej A.D. 2020 udało nam się wypracować taki właśnie system w klasie, ale ciekawa jestem jak to wyglądało u innych rodziców, w innych szkołach, rodzinach…

 

Teraz, po 3 miesiącach zdalnego nauczania, jeśli ktoś by mnie zapytał jaką aplikację – jako jedyną – zainstalować dziecku w nauczaniu wczesnoszkolnym do nauki zdalnej to byłoby właśnie Classroom.

Mam przemyślenia, jakie mogłyby być kolejne – na czas kryzysu jak i powrotu do tradycyjnej nauki…

Macie jakieś przemyślenia, pytania na ten temat? Jakie były Wasze doświadczenia z tym narzędziem?

Przydatne linki:

    • “odwrócona klasa”
      http://www.superbelfrzy.edu.pl/glowna/metoda-odwroconej-klasy-i-nauczanie-na-odleglosc/http://www.superbelfrzy.edu.pl/glowna/odwrocona-klasa-online-zmiana-roli-ucznia-i-nauczyciela/

    • Jak ja ogarniałam “nauczanie zdalne” 

    • Dla nauczycieli: poradnik – artykuł, Google Classroom – poradnik dla nauczyciela – pdf (2016)

Poprzedni artykułBeti ogarnia nauczanie zdalne #01Następny artykuł Przetrwałam! Kwarantannę przetrwałam..

1 komentarz

Izabela Stańdo pisze:
21 października, 2020 o 10:25

No i oczywiście, że się da 🙂 trzeba tylko chęci. Uczę w szkole i wiem, że nic nie zastąpi lekcji "na żywo", ale… to narzędzie w tym wyjątkowym i trudnym dla wszystkich czasie umożliwia pracę na równie skutecznym poziomie. Trzeba tylko chcieć. A tym, Co nie chcą, to lekcje w tradycyjnym wydaniu i tak nie pomogą.

Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kategorie

  • appki dla Matki
  • bezpieczeństwowsieci
  • dasz radę!
  • dorośli
  • dzieci młodsze (0-5 r.ż.)
  • dzieci starsze (6-12 r.ż.)
  • dziecko a technologie
  • edukacja
  • GSuite for Education
  • higiena cyfrowa
  • recenzja
  • z życia Matki Polki

Ostatnie wpisy

Informatyczne zajęcia dla dzieci – poradnik dla rodzica5 kwietnia, 2025
Bezpieczeństwo dziecka w sieci zacznij od prostego ustawienia Safe Search – włączysz je w 3 minuty!22 marca, 2025
6 korzyści dla rodzica, które daje włączenie blokady rodzicielskiej15 marca, 2025

Tagi

bajki bezpieczeństwo cyfrowe dziecka bezpieczeństwo w sieci classroom cyberdziecko cyfrowamama cyfrowe dzieci cyfrowe nawyki cyfrowy dobrostan dostosuj sprzęt dzień nauczyciela edukacja edukacja zdalna ekologia FOMO gdzie szukać pomocy higiena cyfrowa instrukcja dla rodziców jak wyłączyć dorosłe treści JOMO kompetencje cyfrowe kontrola rodzicielska korzystanie z telefonu przy dziecku less waste limit ekranowy mama czwórki mama przy telefonie narzędzia organizacja PODCAST polecam poradnia poradnik dla cyfrowego rodzica recenzja rodzice a komputery rodzicielstwo cyfrowe rodzina wielodzietna rozpoczęcie roku szkolnego szkoła szkoła przyszłości telewizja uczeń ustawienia telefonu dla mamy w szkole zdalna edukacja

Ostatnie wpisy

Informatyczne zajęcia dla dzieci – poradnik dla rodzica5 kwietnia, 2025
Bezpieczeństwo dziecka w sieci zacznij od prostego ustawienia Safe Search – włączysz je w 3 minuty!22 marca, 2025
6 korzyści dla rodzica, które daje włączenie blokady rodzicielskiej15 marca, 2025

Najnowsze komentarze

  • Beti Ogarnia cyfrowa mama - Informatyczne zajęcia dla dzieci – poradnik dla rodzica
  • Beti Ogarnia cyfrowa mama - Informatyczne zajęcia dla dzieci – poradnik dla rodzica
  • Ludomir Ochmański - Informatyczne zajęcia dla dzieci – poradnik dla rodzica
  • Fotograf - Informatyczne zajęcia dla dzieci – poradnik dla rodzica
  • Iwona Malinowska - Tukoni – aplikacja dla najmłodszych, którą musisz poznać

Zagadnienia

bajki bezpieczeństwo cyfrowe dziecka bezpieczeństwo w sieci classroom cyberdziecko cyfrowamama cyfrowe dzieci cyfrowe nawyki cyfrowy dobrostan dostosuj sprzęt dzień nauczyciela edukacja edukacja zdalna ekologia FOMO gdzie szukać pomocy higiena cyfrowa instrukcja dla rodziców jak wyłączyć dorosłe treści JOMO kompetencje cyfrowe kontrola rodzicielska korzystanie z telefonu przy dziecku less waste limit ekranowy mama czwórki mama przy telefonie narzędzia organizacja PODCAST polecam poradnia poradnik dla cyfrowego rodzica recenzja rodzice a komputery rodzicielstwo cyfrowe rodzina wielodzietna rozpoczęcie roku szkolnego szkoła szkoła przyszłości telewizja uczeń ustawienia telefonu dla mamy w szkole zdalna edukacja
Rife Wordpress Theme. Proudly Built By Apollo13