Beti Ogarnia 👩‍💻 Cyfrowa Mama
  • Strona główna
  • Blog
  • Współpraca
    • Szkolenia
    • Cyfrowy newsletter dla mam
  • O mnie
  • Podcast
Podstawowa umiejętność, jakiej powinnaś nauczyć zanim dasz dziecku pilota do ręki
Zaktualizowano:8 listopada, 2023 przez Beti Ogarnia cyfrowa mama

Podstawowa umiejętność, jakiej powinnaś nauczyć dziecko, zanim puścisz mu bajkę.

Pewnie nie zdradzę wielkiej tajemnicy, gdy powiem, że bardzo łatwo jest dziecku puścić bajkę. Ba! Nawet całkiem małe dziecko pozostawione sam na sam ze sprzętem często potrafi odblokować telefon, wyszukać aplikację z bajkami i odpalić sobie dokładnie to, co chciał, podobnie z pilotem. Jakkolwiek to bywa zaskakujące to warto sprawdzić, czy umie również skończyć? Sprawdzałaś to już, czy umie wyłączyć, odłożyć?
No właśnie — na tym chcę się skupić w tym artykule i mam dla Ciebie kilka pomysłów i porad. Do zastosowania głównie na najmłodszych, ale u starszych też kilka będzie przydatnych (rzadko tu wspominam, ale sama mam 4 dzieci od 4 do 12 lat, więc to moja grupa testowa). Zatem sprawdź co możesz zrobić by to „kończenie” dziecku ułatwić.

Ekrany w domu

Nie masz wrażenia, że jak je już wpuścić do swojego domu to istnieje realne zagrożenie, że rozleją się w całym Waszym dniu?
Że to tak wciąga, że czasem po prostu lepiej nie puścić tej bajeczki, żeby potem nie mieć problemu z histerią czy awanturą, która pojawia się, gdy czas się skończył i widać końcowe napisy.

Podczas rozmów z mamami w kontekście ekranów i bajek w domu często słyszę, że chciałyby, aby dzieci wiedziały, umiały powiedzieć dość, koniec…

To nie będzie takie proste z 3 powodów:
 

1. To jeszcze malutki rozumek

Po pierwsze — umysł, mózg małego dziecka… nawet już nie tak małego, bo nadal u nastolatka, nie jest na tyle dojrzały i rozwinięty (ten proces będzie trwał jeszcze do 25-30 r.ż.) żeby oprzeć się takim pokusom.
Oglądanie godzinami, aż zrobi się ciemno, aż siku wygoni do toalety, aż mama się wkurzy i będzie zirytowana (i może wybuchnie) na tyle, że może zdarzy się złapać za pilota/wtyczkę, by wyłączyć w trakcie.
Przecież ono nie zauważyło, że już 5 razy wspominałaś, że prosisz już o koniec.
Myślę, że takie sytuacje rzadziej lub częściej zdarzyły się w Waszej rodzinie.
Lubisz gdy kończy Ci się ulubione ciasteczko? Albo gorzej – jesz i w trakcie ktoś przychodzi zabierając Ci jeszcze ostatni kawałek i mówi, że „nie, na dzisiaj już starczy”. No właśnie.
 

2. To nierówna walka

Serwisy VOD takie jak Netflix, HBO, Disney Plus, aplikacje, nie tylko społecznościowe są tak tworzone przez rzesze specjalistów od neurobiologii, by utrzymać nas i nasze dzieci przed ekranem jak najdłużej — to bardzo nierówna walka i w konfrontacji z nimi dziecko nie ma szans dlatego należy je wesprzeć i to do nas — cyfrowych rodziców — należy to zadanie. Uwierz mi — tu nie ma miękkiej gry — za duży biznes stoi za tym, by nawet tego najmłodszego użytkownika utrzymać przy ekranie jak najdłużej i podsuwać kolejne „ciasteczka” ku zadowoleniu najmłodszych.
Owszem — najmłodsze dzieci nie powinny podlegać targetowaniu reklam czy treści, ale czy dostawca treści wie, że korzysta z nich dziecko? Czy zadbałaś o to by dać mu o tym sygnał?
Odkąd przeczytałam jak powstaje popularna bajka “Cocomelon” tracę zaufanie (odsyłam do szczegółowego artykułu jak to ogromny biznes — analizujący dane na grupie testowej odbiorców i dający złudzenie rodzicom, że bajeczka jest edukacyjna poprzez powtarzanie zwrotów i przyjemne wpadające w ucho melodie), a afera Elsagate (w skrócie — podaj w tytule filmiku hasła „edukacyjna” i „Elsa” a każdy rodzic czy dziecko kliknie – pisałam o tym bardziej szczegółowo w moim artykule o Youtubie).
 
Jak się czyta takie rzeczy to mam ochotę uzbroić moje dziecko w najmocniejsze tarcze dostępne w ustawieniach telewizora czy tabletu, ale nie — to nie jest jedyne rozwiązanie — trzeba jeszcze dziecku dawać okazje do ćwiczenia się w podejmowaniu dobrych decyzji i działań na co dzień, żeby wyrosło na świadomego nastolatka i dorosłego, który umie i ma wsparcie rodziców.
 

3. A może jeszcze nie potrafi tego zrobić?

Wiem, jak to brzmi — dziecko radzi sobie z ekranem dotykowym od razu, ale o ile łatwo jest włączyć to czy umie sobie zatrzymać? No właśnie — to nie takie oczywiste, więc zacznij od końca i sprawdź.
 
Tak, trzeba zacząć od tyłu – „ten kwadracik, takie kółeczko z kreseczką w środku i te dwie kreseczki na pilocie” to te pierwsze przyciski, z którymi powinnaś dziecko zaznajomić w pierwszej kolejności.
 

widok białego pilota do telewizora, gdzie wyraźnie widać rozkład jego przycisków - głośności, stop, pauza...

widzisz? Co jest w centrum? A jakiej wielkości są znaczki „stop”? 😉

Jednym słowem skup się na tym, by dziecko nauczyć kończyć i o ile nie zawsze będzie na to gotowe na poziomie emocjonalnym to sprzętowo już tak, a jeśli oddasz mu w tym trochę sprawczości i zmotywujesz to już prosta droga ku temu by udawało Wam się coraz spokojniej kończyć bajkę.

Moje propozycje na naukę kończenia:

  • oglądanie bajki zacznij od końca – ustalasz kiedy (np. po upływie czasu, odcinków) – warto powiedzieć, co razem będzie robić „po”
po bajce zapraszam Cię do wspólnego…

Jak się skończy to wychodzimy po brata…

Jak minie drugi odcinek to pamiętaj, że miałeś dokończyć tą swoją budowlę, która wczoraj tak Cię wciągnęła…

  • kiedy oglądacie razem – Ty rządzisz pilotem – wybierasz bajkę, oglądacie razem i na koniec ustalonego czasu/ilości Ty wyłączasz i pomagasz zmienić wejść w aktywność po;
  • im starsze dziecko, choć to może być maluch nadal oglądacie razem, nadal pilot jest u Ciebie, ale na koniec podsuwasz dziecku pilota by mogło wcisnąć “STOP/POWER OFF” – ono ma frajdę, że zrobiło to samo, a Ty entuzjastycznym “brawo” potwierdzasz jakie to jest super wyłączyć 😉
    Jest trudno? Poopowiadajcie sobie jeszcze to, co przed momentem oglądaliście razem — zaproś do aktywności związanych z oglądaną treścią — może rysowanie bohatera, może wspólna herbata z omawianiem tego, co przed momentem najbardziej Was poruszyło? A może zabawki z bohaterem? Tutaj zaczyna się już bycie w fabule, świecie bajki, ale już w relacji i twórczym działaniu poza ekranami. Pociągnij to dalej…
  • z czasem coraz częściej możesz sobie pozwolić by dziecko oglądało samo (wiadomo, Ty już ten sam odcinek Psiego Patrolu widziałaś 358 razy, Tobie starczy) – polecam wtedy ustawić sobie swój stoper (jeśli nie oglądacie razem) i gdy nadchodzi koniec usiąść obok i towarzyszyć przy kończeniu
  • wyłącz autoodtwarzanie – bez względu czy to jest Youtube czy serwis VOD typu Netflix – to jest obowiązkowe ustawienie – nie ma go “na wierzchu” – wszak to nie jest w interesie tych serwisów, ale poszukaj w panelu ustawień lub ustawieniach rodzicielskich – to pomoże zatrzymać się po każdym odcinku i spokojnie skończyć, zanim pojawi się czołówka kolejnego odcinka i da czas na refleksję – ile odcinków już za Wami.
    Bardzo polecam także Tobie – zapobiegnie kolejnemu binge watchingowi serialu do 2 w nocy – wiesz, sen matki najcenniejszym dobrem narodu 😉
    Takie ustawienie to moment kiedy sprzęt wspiera Cię w ustaleniach z dzieckiem – zawsze można zwalić na telewizor – że już wyłączył i się skończyło.
  • jeśli moment końca bajki jest dla dziecka bardzo trudny – kończy się awanturą, histerią, błaganiem “o jeszcze jedną” – staraj się zmniejszyć częstotliwość oglądania, bo może rzeczywiście to jest jeszcze poza zasięgiem emocjonalnym Twojego dziecka i jeśli będziesz podejmować kolejną próbę – zorganizuj ją wtedy kiedy Ty sama będziesz mieć zasoby, moc i cierpliwość, by pomóc dziecku przejść przez ten trudny moment
  • zapowiedz, upewnij, że do tego wróci – że zapiszesz, który to był odcinek, nagrasz ciąg dalszy, że pamiętasz, która to bajka była i już jutro będzie można dokończyć. Co ważne, dotrzymaj słowa ☝️
    Ta przewidywalność, pewność, że można wrócić do tematu oddala nas od poczucia FOMO, czyli takiej obawy, że wyłączając ekran coś Was ominie, że już nigdy więcej nie zobaczycie jak się skończyła historia. Zapewnij, że to się nie stanie – to Wy decydujecie kiedy i co będziecie oglądać, a nie program telewizyjny i algorytm serwisu VOD. To daje sprawczość, możliwość decydowania i dopasowania do Waszego rytmu dnia i życia.
  • Starsze dzieci ucz już by sobie odcinek wybrały, nagrały, umówiły się ze sobą ile oglądają dziennie
    np. „odcinek mojego ulubionego serialu trwa ok. 30 minut – oglądam zwykle 1, ale jak mam więcej czasu i zdążę do kolacji to obejrzę 2”,
    „dzisiaj wróciłam później i mam dużo lekcji to zamiast tego długiego to wybiorę krótszy”
    „nagram i obejrzę jutro”
    Warto ćwiczyć dzieci w podejmowaniu decyzji o tym jak i na jakich mediach spędzają swój czas. Pomożesz im proponując różne opcje, zadając pytania – np. co najbardziej pomaga Ci odpocząć? A co wprawia w dobry nastrój? A to trochę straszne, będziesz umiał/a się potem zabrać za obowiązki?
  • I naucz ich pauzowania! Wiem, może to brzmi śmiesznie, ale nieraz podczas ich oglądania jak chciałam coś powiedzieć – miałam dzieci z „zastygłym spojrzeniem”, bo nie chciały stracić fabuły, a nie umiały zatrzymać, by mnie wysłuchać. Odkąd wyszkoliłam, że „to ten przycisk z dwoma kreseczkami” możemy się dogadywać bez mojej frustracji, że „przecież mówię już 3 raz a Wy nie słuchacie”.
    Jeśli uważasz, że to oczywiste – sprawdź u swojej latorośli czy posiadła tę umiejętność 

  • inne propozycje od moich czytelniczek i obserwatorek na Instagramie:
    • ustalanie czasu przed oglądaniem
    • pożegnanie z postacią z bajki
    • odkładanie sprzętu na miejsce
    • ustalenie przed a potem bycie jednocześnie uprzejmym i stanowczym
    • sztywny limit softwartowy – pojawia się niebieski ekran, że koniec i tyle

Sprawa z grami i mediami społecznościowymi (ten TikTok 🤦‍♀️) będzie wyglądała podobnie, ale nie czarujmy się – tu będzie znacznie trudniej, bo i więcej w nich mechanizmów wciągających znacznie mocniej .

Zatem zacznij od końca – od tego, by dziecko nauczyć kończyć, zatrzymywać, nagrywać. Planując oglądanie zacząć od tego, co będzie potem. To trzeba ćwiczyć od małego. Od naprawdę bardzo małego dziecka.

Która propozycja jest dla Ciebie oczywistością, a którą chętnie wdrożysz?

Mam nadzieję, że ta wiedza da Ci spokój i plan działania, a kiedyś na pewno Twoje dziecko samo z siebie powie coś w stylu: 

PS: Pilnuj się, może się tak zdarzyć, że dziecko tak dobrze to opanuje, że naciśnie power off na Twoim serialu lub komórce 😉 jesteś na to gotowa?

Jeśli chcesz poznać więcej informacji o limitach i czasie ekranowym to zapraszam Cię do mojego artykułu >>> Czas przed ekranem a dzieci – wszystko co rodzic powinien wiedzieć

Poprzedni artykuł9 najpopularniejszych pojęć w rodzicielstwie cyfrowym. Ile z nich znasz?Nomada cyfrowy, tubylec, cyberdziecko i inniNastępny artykuł O smartfonie i internecie można uczyć z książek. Recenzja książki dla dzieci “Komórka Kasia i jej cyfrowa rodzinka”Bez ekranu o ekranach, czyli recenzja książki "Komórka Kasia i jej cyfrowa rodzinka" - zapowiedź recenzji, kobieta w okularach trzymająca książkę

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kategorie

  • appki dla Matki
  • bezpieczeństwowsieci
  • dasz radę!
  • dorośli
  • dzieci młodsze (0-5 r.ż.)
  • dzieci starsze (6-12 r.ż.)
  • dziecko a technologie
  • edukacja
  • GSuite for Education
  • higiena cyfrowa
  • recenzja
  • z życia Matki Polki

Ostatnie wpisy

Informatyczne zajęcia dla dzieci – poradnik dla rodzica5 kwietnia, 2025
Bezpieczeństwo dziecka w sieci zacznij od prostego ustawienia Safe Search – włączysz je w 3 minuty!22 marca, 2025
6 korzyści dla rodzica, które daje włączenie blokady rodzicielskiej15 marca, 2025

Tagi

bajki bezpieczeństwo cyfrowe dziecka bezpieczeństwo w sieci classroom cyberdziecko cyfrowamama cyfrowe dzieci cyfrowe nawyki cyfrowy dobrostan dostosuj sprzęt dzień nauczyciela edukacja edukacja zdalna ekologia FOMO gdzie szukać pomocy higiena cyfrowa instrukcja dla rodziców jak wyłączyć dorosłe treści JOMO kompetencje cyfrowe kontrola rodzicielska korzystanie z telefonu przy dziecku less waste limit ekranowy mama czwórki mama przy telefonie narzędzia organizacja PODCAST polecam poradnia poradnik dla cyfrowego rodzica recenzja rodzice a komputery rodzicielstwo cyfrowe rodzina wielodzietna rozpoczęcie roku szkolnego szkoła szkoła przyszłości telewizja uczeń ustawienia telefonu dla mamy w szkole zdalna edukacja

Ostatnie wpisy

Informatyczne zajęcia dla dzieci – poradnik dla rodzica5 kwietnia, 2025
Bezpieczeństwo dziecka w sieci zacznij od prostego ustawienia Safe Search – włączysz je w 3 minuty!22 marca, 2025
6 korzyści dla rodzica, które daje włączenie blokady rodzicielskiej15 marca, 2025

Najnowsze komentarze

  • Beti Ogarnia cyfrowa mama - Informatyczne zajęcia dla dzieci – poradnik dla rodzica
  • Beti Ogarnia cyfrowa mama - Informatyczne zajęcia dla dzieci – poradnik dla rodzica
  • Ludomir Ochmański - Informatyczne zajęcia dla dzieci – poradnik dla rodzica
  • Fotograf - Informatyczne zajęcia dla dzieci – poradnik dla rodzica
  • Iwona Malinowska - Tukoni – aplikacja dla najmłodszych, którą musisz poznać

Zagadnienia

bajki bezpieczeństwo cyfrowe dziecka bezpieczeństwo w sieci classroom cyberdziecko cyfrowamama cyfrowe dzieci cyfrowe nawyki cyfrowy dobrostan dostosuj sprzęt dzień nauczyciela edukacja edukacja zdalna ekologia FOMO gdzie szukać pomocy higiena cyfrowa instrukcja dla rodziców jak wyłączyć dorosłe treści JOMO kompetencje cyfrowe kontrola rodzicielska korzystanie z telefonu przy dziecku less waste limit ekranowy mama czwórki mama przy telefonie narzędzia organizacja PODCAST polecam poradnia poradnik dla cyfrowego rodzica recenzja rodzice a komputery rodzicielstwo cyfrowe rodzina wielodzietna rozpoczęcie roku szkolnego szkoła szkoła przyszłości telewizja uczeń ustawienia telefonu dla mamy w szkole zdalna edukacja
Rife Wordpress Theme. Proudly Built By Apollo13